tirsdag 19. januar 2010

Er du enig i alt?

Jeg får ofte spørsmål om jeg alltid er enig i det Høyre står for. Svaret er nei, jeg er ikke alltid, men veldig ofte.

I dag tidlig var jeg veldig uenig. I dag våknet jeg til nyheten om at Høyres Kvinneforum foreslår at den lovbestemte fedrekvoten på 10 uker skal fjernes. De mener at foreldrene selv skal få velge hvem som skal være hjemme med barnet. I prinsippet en god tanke. Det er mor og far som vet hva som er best for dem.

Så hvorfor er jeg uenig? Jeg kjenner til flere arbeidsgivere som allerede i dag betaler far for å være på jobb. Eller rettere sagt, de betaler lønn til mor slik at hun kan være hjemme i de 10 ukene. Jeg kjenner flere mødre som mer enn gjerne vil være hjemme hele tiden.

Hvis den lovbestemte fedrekvoten forsvinner så er jeg redd vi rykker "tilbake til start". Tilbake til den tiden da far ikke måtte være hjemme. Jeg forstår de som sier at hos oss deler vi mer enn gjerne, men jeg er redd disse blir unntaket ikke regelen.

La oss heller vente i 5 år eller 10 år. La ordningen sette seg ordentlig. La det bli en selvfølge for alle nye fedre at de skal være hjemme. La alle potensielle fedre vite at det er forventet at de er hjemme i minimum 10 uker.

Er jeg enig i alt? Nei, i dag var jeg i alle fall ikke enig i det Høyres Kvinneforum foreslår. Det er ikke Høyres politikk før det blir vedtatt på Landsmøte. Jeg håper ikke det blir vedtatt!

Lise

4 kommentarer:

Morten Vågen sa...

Jeg synes det er flott at Høyre tar denne debatten. Et parti som setter frihet og ansvar høyt, må diskutere slike spørsmål. Likevel er jeg enig med deg, Lise - dagens ordning bør ikke fjernes.

Prinsippet om at foreldrene vet best er godt det, og sånn sett ville nok aldri Høyre foreslått å innføre en slik ordning (hvis den ikke allerede fantes), men når ordningen nå en gang er der, bør den ikke fjernes.

Roger sa...

Utrolig bra debatt og et godt innlegg Lise.

Men er ikke dette noe av kjernen i Høyres politikk - at mennesker skal kunne styre sine liv og gjøre de valg som de føler er best?
Skal vi la Staten styre oss fordi noen mennesker ikke kan eller vil velge selv?

Det er noen vanskelige grenseganger her :-)

Stig Ove Voll sa...

Du har nok dessverre rett, Lise. Men jeg er glad for at Høyres kvinneforum tar debatten. Det er gjennom offentlig samtale vi endrer holdninger, og nettopp denne saken handler om holdningsendringer. På et eller annet tidspunkt må vi kunne si at mor og far klarer å bestemme dette selv uten at det oppstår skjevheter som vi har sett før ordningen ble innført, men når? Hvordan vet vi at tidspunktet for å oppheve den spesielle fedrekvoten er kommet?

Anonym sa...

ma sjekke:)