søndag 5. september 2010

Sikkerhet vs Paranoi

Jeg flyr mye, begynner å bli en dreven reiser. Sist onsdag stod jeg som vanlig litt trett i køen for å komme inn på 7.40 flyet til Stockholm. Rett før meg i køen stod en dame som ble direkte irritert når hun ble bedt om å vise ID kort. Hun "kjeft" på bakkepersonalet og sa at hun sjeldent måtte vise kort. Mannen i gaten sa at det er policy og at hvis hun ikke hadde vist tidligere måtte dette bero på en feil.

Jeg viste som vanlig mitt bankkort og fant mitt sete på flyet. Satt og tenkte på om jeg alltid, eller bare en gang i blant, må vise ID. Hos Norwegian har jeg aldri opplevd at de ikke skal ha bevis på at billett og jeg hører sammen :-). Så kom jeg på at sist gang jeg fløy med SAS, da ville de ikke se ID-en min.

Etter noen dager i Sverige, dro jeg fredag ettermiddag hjem fra København med SAS. Da flyet skulle boarde opplyser bakkepersonalet at det ikke var nødvendig å vise ID. Hm, tenker jeg, jeg har sjekket inn via sms, ingen har sett om jeg er jeg. Da flyet skulle lande i Oslo var det ingen av kabinpersonalet som sjekket om seter var i "oppreist posisjon", ingen sjekket om alle elektroniske apparater var skrudd av. Foran meg satt det en mann og halvsov med setet ned og musikken høyt på ørene.

Ja, ja, ikke vet jeg om Norwegian er paranoide, eller om det er SAS som har blitt sløve. Egentlig tror jeg det siste.....

Lise

Ingen kommentarer: