tirsdag 17. juli 2007

Hvem skal passe meg?

Barnehageplass er det en rettighet? Nei, men det er grusomt å sitte med et lite barn som du elsker over alt på denne jord, og lure på hvem som skal passe gull-ungen når du skal tilbake i jobb.

Det finnes da dagmammaer - ja da, og mange av de er kjempeflinke, men ikke alle føler seg like komfortable med å levere barnet sitt til en du ikke kjenner. Det kan være tungt nok å "forlate" barnet sitt i en barnehage. Jeg er nok ikke den eneste mammaen på denne jord, som har avlevert et skrikende barn. Akkurat der og da følte jeg meg som verden verste mor. At barnet sluttet å gråte før jeg fikk starter bilen - ja, det viste jo ikke jeg....

Hva er full barnehagedekning? Er det 95 % eller 100 %, eller kanskje er det 110 %. Skal alle ha rett til en barnehageplass er vi avhengig av å ha ledige plasser til en hver tid, for plutselig kommer det en ny innbygger flyttende til kommunen. Da må vi stå med åpne armer og si - velkommen til Skedsmo - kommunen som gleder seg over nye innbyggere - små som store.

Barnehagen er en viktig støttespiller som gjør det mulig for familier å kombinere yrkesaktivitet med en trygg aktivitet for sine barn. I Skedsmo vil Høyre derfor arbeide for å sikre barnehageplass til alle som ønsker det, men kommunen trenger ikke å etablere alle selv. Frivillige organisasjoner og bedrifter er viktige aktører for å nå målet.

Lise

Ingen kommentarer: