fredag 20. juli 2007

Bøkenes magiske verden

I dagens Romerikes Blad kan vi lese Markus Moes kronikk om "Bøkenes bøyg". Moe skriver at han syntes det er vanskelig å overvinne de første kjedelige sidene av en bok. Han lurer på om grunnen kan være at han som journalist ikke skal skrive artikler på mer enn 35 cm, at poengene og spenningen må avsløres etter to linjer.

Kronikken fikk meg til å reflektere - jeg elsker å lese bøker - får aldri nok! I løpet av tre uker ferie har jeg lest ut 5 bøker. Da jeg var liten, leste min storebror de første kapitlene i en bok han syntes var god, høyt for meg - for at jeg skulle komme i gang. Det hjalp!

Kanskje overvinner jeg de første sidene fordi jeg er vant til å lese lange saksutredninger med konklusjon til slutt. Tror ikke det er grunnen til at jeg elsker bøker. Jeg leste bøker lenge før jeg ble lokalpolitiker. Kanskje den største grunnen til at jeg elsker bøker, er at min tidligere svigermor fôret meg med god litteratur - hun leser mye, og har vist med stor entusiasme den fantastiske magiske verden du kommer inn i når du lukker deg inn i bøkenes magiske kraft!

Er det politikk i dette? Nå skriver jeg jo om ting jeg er opptatt av - og jeg er opptatt av bøker! Jeg er opptatt av at mine barn skal ha glede av å lese - Roma ville ikke vært det samme for min sønn om han ikke hadde lest Dan Browns "Engler og Demoner" før turen.

Skolebibliotekene må ha bøker som appellerer til alle - ikke bare små jenter. Det å ha bøker for alle aldersgrupper og for begge kjønn - må prioriteres. Slik at både fremtidige journalister og lokalpolitikere lærer seg å komme igjennom de første kanskje kjedelige sidene.

Takk Markus Moe for at du ga meg noe å tenke på i dag - da starter jeg med feriens bok 6!

Lise

Ingen kommentarer: