torsdag 27. september 2007

Etter valget......

Jeg forstår godt alle de som ringer meg!
Jeg forstår godt alle de som tar kontakt på butikken!
Jeg forstår alle de som stopper meg på gata!

Alle har de samme kommentar; hva er poenget med å stemme når det er de med minst antall stemmer bak seg som avgjør alt.

Først vil jeg si at jeg er glad og stolt på vegne av Skedsmo Høyre. Vi gikk mest frem av alle. Vi gikk frem 4,3 prosentpoeng fra kommunevalget og 6,3 prosentpoeng fra stortingsvalget. Vi er igjen det største ikke sosialistiske partiet.

Så til tiden etter valget - hva har skjedd? Høyre har et genuint ønske om et bredt ikke sosialistisk flertall. Vi ønsker å samarbeide med FRP, V, SP, KRF og PP. Dessverre så inngikk Pensjonistpartiet en intensjonsavtale med Arbeiderpartiet uten å snakke med andre, ennå de var invitert til samtale. Hvis det er riktig det vi hører, så går de nå bort fra det de gikk til valg på - å fjerne eiendomsskatten. Noe som står svart på hvitt i deres program.

Da PP gikk til Arbeiderpartiet, så ble det KRF som sitter med trumf-kortet. De har to mandatene som vi trenger. Eller sagt på en annen måte - 714 velgere avgjør nå om det skal bli rødt eller blått Skedsmo. 714 velgere har i prinsippet mer "makt" enn de 10081 som stemte H/FRP/V. De tre partiene som sa i fra klart på forhånd at målet vårt er ikke-sosialistisk flertall. (9000 stemte på AP/SV.)

KRF har dessverre ikke ønsket å forhandle med oss. Vi har vært åpne og sagt at vi mener vi skal kunne klare å bli enige om det meste. Det eneste vi ikke er villig til å fire på er avskaffelse av eiendomsskatten. Noe et flertall av befolkningen, gjennom sin stemme, faktisk har sagt at de vil fjerne. Vel - det er bare hvis velgerne kan stole på det som står i valgprogrammene. Fremtiden vil vise det!

Kanskje følger SP og V med KRF, i så fall gjør de det nok for å forsøke og få igjennom noe av sin politikk de neste årene, noe de uten tvil ville ha klart i et ikke-sosialistisk flertall. For SP må det i så fall være med ekstrem vond smak i munnen. De har gått høyt ut på banen med hva de krever - fjerne eiendomsskatten og verne Huseby og Bråte.
- Tror de fleste har fått med seg at AP vil bevare skatten, og helst bygge ned hele Huseby og Bråte.

FRP har på alle måter vist vilje til samarbeid. På lik linje med oss, har de hevdet, at hvis bare de andre viser vilje til et skifte, så skal det ikke stå på dem. I tillegg "trakk" de sin ordførerkandidat da de så at Høyre fikk 54 flere stemmer enn FRP. Noe som jeg tolker som et virkelig ønske om et godt samarbeid.

Jeg forstår alle de som nå snakker om politikerforakt!
Jeg forstår alle de som nå sier at de neste gang like gjerne kan stemme på hjemmesitterpartiet!

Jeg ønsker fortsatt at vi skal få muligheten til å forhandle med sentrumspartiene, dessverre må jeg si at det ser mørkt ut i dag. Vi forsøkte å få frem før valget at vi trodde at KRF faktisk valgte side for lenge siden. Fortsatt håper jeg at jeg tok feil!

Til dere som lurer på om dere skal stemme om to og fire år, så vil jeg si: stem på et parti du vet er sosialistisk eller ikke-sosialistisk.Slik det ser ut i dag er valget ditt enkelt: Stem AP/SV eller H/FRP. Så får vi bare vente å se om V, SP og KRF velger den ene eller andre siden. For selv om Helge Eide ønsker å være i sentrum - så må han velge sosialistisk eller ikke-sosialistisk ordfører!

Lise

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å stemme. Når små partier styrer og avgjør mot et flertall i befolkningen da er det nok!!

Innfør sperregrense i kommunevalget også!! Før det skjer gidder jeg ikke å stemme - fordi min stemme ikke blir hørt!!