onsdag 4. juni 2008

Hvor ble det av sommerskolen?

"Mamma, hvis jeg skal bli veterinær, da må jeg være flink med leksene", sa min datter på 10, i dag. Korrekt, du må jobbe godt med matte-leksene dine, og så må du lære deg biologi og kjemi, svarte jeg. "Kjemi, det er jeg flink til. Det var jo det vi hadde på sommerskolen i fjor det, mamma. Husker du, jeg lærte å lage dna av hvitløk. Hvorfor blir det ikke sommerskole i år?" Hun så på meg, litt irritert i blikket.

Jeg ble svar skyldig. Dessverre var jeg ikke med på budsjettdebatten i kommunestyret før jul. Derfor kunne jeg ikke gi henne et godt svar. Politikerne, også mine egne partifeller, klarte ikke å finne midler til dette fantastiske tiltaket. Kommunene flommer ikke over med penger slik den rød-grønne regjeringen lovet. Derfor må vi politikere prioritere bort mange, altfor mange, gode tiltak.

Det å selv få oppleve den entusiasmen som lærerne klarte å gi barn i fjor var en utrolig opplevelse. Min datter strålte som solen, den uken hun frivillig gikk på en uke ekstra skole i ferien! Hun la ut om dna, om ph-verdier, bakterier og økosystemet.

Min 10 åring gledet seg til å få gå på sommerskole i år også, men slik blir det ikke. Ingen i Skedsmo får tilbud i år, dessverre ble ikke sommerskolen prioritert.

Jeg kan love at jeg fortsatt skal jobbe for at barna i denne kommunen skal nye tilbud om sommerskole i årene som kommer, ikke bare innen forskning, men også innefor andre fag. Oslo får det til, hvorfor ikke Skedsmo?

Lise

Ingen kommentarer: