lørdag 31. oktober 2009

Hvem vil ha et fengsel i nærområdet?

Kriminalomsorgen ønsker å bruke Kasjotten Hotel på Skjetten til fengsel. Et fengsel som skal romme 20 fanger som sitter på siste året. Et år som skal brukes til botrening, jobb eller skole.

Dette skaper et voldsomt engasjement blant befolkningen på Skjetten. De vil ikke ha et fengsel i nabolaget. Ikke akkurat der, ikke akkurat der de bor.

Jeg forstår dem godt, "ingen" vil ha et fengsel i nabolaget. "Ingen" vil at kriminelle skal kunne skape usikkerhet og utrygghet.

Spørsmålet mitt er: hvor skal de bo? Jeg syntes ideen med botrening er god. Året etter er de fri mennesker, da skal de bo i et nabolag. Da er det ingen kontroll med dem. Hverken staten eller vi naboer.

I et slikt fengsel er de låst inn om natten. De må være i arbeid eller skole på dagen. Hvis de ikke dukker opp til avtalt tid, ryker de rett tilbake til et ordinært fengsel. Kriminalomsorgen forteller at de har veldig få forseelser under en slik soning, noen har nok under permisjoner syndet med å ta seg en pils, men ut over det er det lite eller ingenting.

I dag ligger dette fengselet i Oslo i et boområde, naboene klager ikke. De har rett og slett ikke noe å klage på. Grunnen til at fengselet skal flyttes er at Kriminalomsorgen skal bruke huset i Oslo til en annen gruppe innsatte.

Jeg tror på rehabilitering. Kriminelle skal også ha en mulighet til å bli rehabilitert. For at vi skal tilbakeføre dem til samfunnet er de avhengig av trening. Det kan ikke gjøres i et fengsel. Det må gjøres på steder som er et samfunn. Et nærmiljø, der det bor normale familier, barn, ungdom, voksne og eldre. Hvis ikke tror jeg at veien tilbake er uendelig lang og kanskje umulig. Under slik soning får de veiledning, de er underlagt streng kontroll og de får mulighet til å tilvenne seg "verden der ute".

Kanskje er ikke Kasjotten Hotel det mest gunstige stedet for et fengsel, men hvor er det mest gunstige? Jeg lurer jeg!

Lise

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det er ikke engasjement du ser - det er en voldsom motstand og for å være veldig direkte med deg - jo det kan fint ligge på Holt Vestvollen - det er enkelt å se prinsippiellt på ting når du slipper dagiig frykt for hva som kan skje, En politi tjenestemann har jo også stått frem i avisen og pekt på at dette kan tiltrekke seg adre kriminelle elementer - vi som har små barn som skal gå til skole vil ikke ha denne usikkerheten - besluttningsunderlaget virker også veldig tynt - det er ihvertall veldig vanskelig å få vite noe konkret utover at det er et greit bygg. Jeg tolker nesten ditt innlegg som at dette er noe du og Høyre i SKedsmo stiller seg bak - for å unngå noen som helst missfroståelse: går Høyre inn for dette og totalt velger å neglisjere de som bor her - ja da skal jeg gjøre alt for å holde Høyre unna ordførerstolen - min stemme går da til et parti som velger å prioritere barns sikkerhet og viser evnte til å lytte til det du kaller engasjement - men som jeg velger å kalle den største motstanden mot noe jeg noen gang har sett her på Skjetten, - Dag N - Skjettenbeboer

Lise Hagen Rebbestad sa...

Hei Dag :-)

For det første er dette min blogg ikke Skedsmo Høyre sin! Høyre har ikke tatt stilling til spørsmålet om ganske enkelt fordi det ikke har vært en sak i kommunen ennå.

Det finnes ikke noe besluttningsgrunnlag som er fremlagt, og derfor er det vanskelig å mene noe for meg eller det partiet jeg representerer når jeg er politiker. I denne bloggen skriver jeg om ting som opptar meg!

Mitt poeng er rett og slett at rehabilitering av kriminelle er en utfordring som må tas på alvor. Hvor skal et slik sted ligge? Jeg tror ikke noen vil ha dette i sitt nærmiljø. På lik linje med at ingen vil ha psykisk syke eller narkomane i nærområdet. Det har vi også hatt innbyggerengasjement på i denne kommunen.

Jeg - Lise - er for at folk skal få en ny sjanse. Hvis du leser bloggen min en gang til så vil du kanskje se at jeg skriver at Kasjotten kanskje ikke er det beste stedet! Jeg vet rett og slett ikke, nettopp fordi jeg kun har fått en kort informasjon om dette.

Jeg lytter mer enn gjerne til dine synspunkter hvis du har mer informasjon enn det jeg har. Du vet hvor du finner meg :-)

Anonym sa...

Vi kunne fortsatt den prinsippielle diskusjonen her - men den lar jeg ligge akkurat nå:

Nå er jeg for en gangs skyld mer enn normalt engasjert - derfor får denne saken osgå betydning for mine senere valg av lokalt parti- selv som mangeårig høyremeldem - det er mitt prinsipp - sikkert snevert men det får være min versjon av et veldig lokalt lokaldemokrati og utøvelsen av dette

Foreløpig oppfatter jeg saken slik:
- Kasjotten står med egen linje i statsbudsjettet
- Kriminalomsorgen sier at første kontakt med kommunen var begynnelsen av august
- Leser du rådmannens kommentarer i RB forut for informasjonsmøtet er det lett å tolke det slik at det kun gjenstår formalia
- Kriminalomsorgen kunne på allmøte ikke gjøre rede for hvilke kriterier utover det bygningsmessige som er gjort i det de kaller en helhetlig vurdering
- Har heller ikke opplevd at det som ble sagt i intervju av en politimann som bor i området er imøteått av andre faginnstanser
. De fleste oppdaget dette via en liten annonse i RB der det ble innvitert til infomøte
- Det er i beste fall utydelig for meg hvilke kriterier som faktisk legges til grunn (bortsett fra at en praktsik bygning er kjekt å ha)
- Har Skedsmo kommune noen økonmisk oppside i dette ? - Ingen kan svare på dette foreløpig
- Hadde du vært der så hadde du fortstått det engasjement som nå er i lokalmiljøet og den enorme motstand som foreligger men mye viktigere den engstelse alle har
- Jeg har 2 barn og da blir jeg "papa-bear" og sikkert noe mer engasjert i språk og utøvelse - men dette ønsker ikke jeg på Kasjotten - dette passer ikke i nærheten av to store barneskoler, en ungdomskole samt mange barnehager

- Og jada jeg vet hvor jeg finner deg :) Jeg vet det sikkert høres skummelt ut for den tilfeldige leser - men jeg bude jo vite hvor dama bor etter 20 års vennskap :)

Jeg lover å ta med meg en rødvin og drikke den sammen med deg under en god diskusjon - foreløpig tør jeg jo å gå hjem i mørket fra deg til meg :)

Anonym sa...

Les hele bloggen, ganske bra