onsdag 28. oktober 2009

Skal min datter vaksineres med HPV-vaksinen?

Jeg har en datter som går i 7. klasse. Nå har jeg blitt bedt om å ta stilling til om hun skal få HPV-vaksinen. For første gang i Norge får alle jenter i 11-12 års alder tilbud om 3 sprøyter, som i beste fall kan minske risikoen for å få livmorhalskreft.

Skal jeg som mor takke ja til dette tilbudet? Datteren min har fått informasjon fra helsesøster på skolen, men hva forstår en 12 åring om mulige bivirkninger eller sen skader? Hva forstår jeg?

Folkehelseinstituttet har sendt ut informasjon. Informasjon som jeg finner ganske ensidig. HPV-viruset som kan gi kvinner denne kreftformen, smitter lett ved seksuell kontakt. Jo flere seksualpartnere en jente har, jo større sjanse er det at hun får viruset. Erfaring fra andre land viser at vaksinen kan ha virkning i 5-6 år etter at den er gitt. Etter det kan det være behov for påfyll.

Da kan jeg ikke forstå hvorfor det er så viktig at 11-12 åringer skal vaksineres! Myndighetene kan da ikke mene at mange i aldersgruppen er seksuelt aktive? Jeg prøver ikke å være naiv mor, men tross alt 11-12 åringer! Om 6 år er de 18, da er sjansen betraktelig større! Hvorfor kan ikke myndighetene la oss selv bestemme når det er riktig å sette sprøytene?

I dag ringte jeg til Bioteknologinemnda. De har vært meget skeptiske til vaksinasjonen, jeg hadde en lang og god samtale med dem. De klarte på en god måte å få frem både fordeler og ulemper. De er redd det blir en sovepute. Hvis ei jente er vaksinert må hun ikke tro hun er 100 % sikker. Hun må fortsatt sjekke seg hos gynekolog. Hun må fortsatt være bevisst på at mange seksualpartnere gir større risiko for HPV-viruset.

I Tyskland kan foreldre og barn velge å få disse tre sprøytene mellom 11 og 15 års alderen. Hvorfor kan ikke vi i Norge få samme tilbudet? Hvorfor har norske myndigheter det så travelt, slik at jeg som mor føler meg presset?

Forstå det de som vil! Skal Hilde få sprøytene? Ja, det blir nok til det, men samtidig skal jeg som mor - når hun er gammel nok - snakke med henne om viktigheten av hyppige kontroller hos gynekolog og gi henne kunnskap om konsekvenser ved å ha mange seksualpartnere.

Lise

Ingen kommentarer: