fredag 29. juni 2007

Byutvikling

I påsken var jeg en tur i Karlstad. Jeg vandret gjennom byens gågate, og siden jeg gikk der sammen med en som har mer peiling på byutvikling enn meg, lærte jeg mye om hvordan gata og ikke minst butikkene bør utformes.

Det var spennende å se hvordan det burde gjøres. Storgata i Lillestrøm står foran foran store utfordringer, hvis vi skal få til det vi alle ønsker - en levende og pulserende gågate.

Ved å vandre i solskinnet i Karlstad lærte jeg at de som bygde "Solsiden" i Lillestrøm har forstått viktigheten av riktig butikklokale. Butikkene må være dype - ikke brede. På den måten må du ikke gå mange skritt fra en butikkdør til en annen. Det skaper liv. Lange flater - uten dører funker ikke. Det skaper ikke liv.

Vi som er politikere bør se mer - ikke bare sulle oss inn i gamle løsninger. Vi bør utfordre oss selv.

Skal Storgata bli vellykket - må vi utfordre gårdeierne til å gå sammen med kommunen å skape noe vi alle kan være stolt av!

Lise

Ingen kommentarer: