onsdag 27. juni 2007

Toget som ikke vil stoppe....

Alle, absolutt alle er opptatt av miljø. Hvordan kan du og jeg redusere våre CO2 utslipp? Det å bruke offentlig kommunikasjon er et av svarene.

Ja, det er lettere sagt enn gjort for enkelte i Skedsmo kommune. På Leirsund stopper toget en gang i timen. Skal du være på jobb i Oslo klokken åtte, så må du ikke forsove deg. Klokken 06.55 - presis - går toget. Husk å still vekkeklokken!

Verre er det hvis du skal til Gardermoen - en av de største arbeidsplassene i regionen. Da må du bytte tog på Kløfta. Direktetoget kan nemlig ikke stoppe på Leirsund.

Skedsmo Høyre har gjentatte ganger tatt opp problemene med ordføreren. Hennes svar er at NSB sier at det ikke er stort nok kundegrunnlag.

NSB forteller i tillegg at de bygger om Frogner stasjon - derfor kan ikke toget til Gardermoen stoppe på Leirsund. Forstå det de som vil!

Nå tar jeg saken opp med Høyres stortingsrepresentanter - skal vi, eller skal vi ikke satse på offentlig kommunikasjon?

Lise

2 kommentarer:

Anonym sa...

Selvfølgelig bør det i disse miljøtider satses på offentlig kommunikasjon, det er det samme for oss på Lindeberg i Sørum. De jeg kjenner som tar toget herfra bruker nå 1 time på å komme seg til eller fra jobb, grunnet bytte på Kløfta/eller Frogner. Og de togene korresponderer selvfølgelig heller ikke. Så de som før brukte 10 minutter til jobb har plutselig fått en helt annen hverdag. 2 timers reiseveg, hvor er fornuften. Skal de bruke bil? Da har vi problemet med parkeringsmuligheter. Hva kan politikerne gjøre? Og tar ordførerne i kommunene NSB's tall for god fisk? Er det slik at det bare er antall reisende som teller, og ikke lik mulighet for alle som bor langs jernbanen? Blir ikke ordførerne i disse to kommunene provosert over at NSB bare overkjører innbyggerne deres? I disse miljøtider burde vel tilbudet blitt utvidet alle veier, og ikke innskrenket, slik NSB nå gjør. Utvid tilbudet og gjør ting fornuftig i steden, kanskje NSB ville tjent på en mer positiv holdning på sikt? Nå overkjører de alle, og gir blaffen i hva folk sier, dette er for lettvint, og ordførerne i disse to kommunene burde sette en stopper for å la seg overkjøre på denne måten, for hva vil de neste gang ikke bli forespurt om, når alle kan se hvor lett de tar på dette?

Siv sa...

Jeg ble anonym på innlegget, det var ikke meningen. Jeg var ikke registrert ennå. Nå er jeg registrert og kan bekrefte at jeg står for det jeg skriver over. Siv