onsdag 15. august 2007

tanker om miljø....

2 søte små har kommet inn i mitt liv. Jeg er blitt "mormor" til 2 nusselige kaniner. Lenge har jeg holdt igjen - lenge har jeg argumentert mot å kjøpe dyr, men til slutt måtte jeg kapitulere. Nå bor det to nydelige kaniner i dukkestuen til datteren min.

Vel, det er ikke helt korrekt - da datteren min dro på ferie med sin far, så syntes jeg så synd på den ene som ble så ensom (den andre var ikke kjøpt på det tidspunktet), så jeg flyttet buret inn i stuen min - ikke si det til noen! Problemet er at jeg får sagflis over alt. Derfor kjøpte jeg en kanin til i går, da kan jeg med god samvittighet flytte begge ut i dukkestuen igjen, før barnet returnerer hjem i kveld!

I går kveld da jeg satt på gulvet og koset med kaninene, så lot jeg tankene fare litt. I utgangspunktet hører ikke dyr hjemme i et bur, de hører til ute i naturen. Vi leser stadig i media om hvordan dyrebestanden forandrer seg. Vi mennesker forurenser, vi skaper begrensninger for dyrene.

For et konservativt parti som Høyre er ansvaret for å forvalte naturen og overlate den til neste generasjon i best mulig stand helt sentralt. Derfor legger Høyre "føre-var"- og "forurenseren-betaler"-prinsippene til grunn for miljøpolitikken. Hensynet til miljø skal ivaretas på alle politikkområder. Å løse de store klimaproblemene vi står ovenfor i dag er både en global og lokal utfordring.

Dette satt jeg og tenkte på i går kveld da jeg koset med to søte små kaniner.

Lise

Ingen kommentarer: