torsdag 24. september 2009

Sitter vi i glasshus?

De siste dagene har FRP i Skedsmo klart å få frem hvor ille det står til med vedlikeholdet av kommunale leiligheter. De har gjort en god jobb med å synliggjøre det forfallet som har pågått i mange år.

Jeg har tidligere i bloggen min skrevet om manglende fokus på eiendomsforvaltning i Skedsmo. Hvordan vi gjennom mange år har forringet verdien på eiendommene kommunen eier. Før budsjettet 2007 jobbet jeg mye med å sette meg inn i denne problematikken. Jeg reiste blant annet til Drammen og så hva de har gjort. De har etablert et kommunalt foretak som drifter alle kommunale bygninger. I løpet av 10 år klarte de å ta etterslepet på vedlikehold. Jeg fremmet på vegne av Høyre et forslag om at Skedsmo skulle gjøre det samme, men flertallet sa nei.

Sitter vi i glasshus? Ja, jeg mener faktisk det. Det går ikke an å skyte på eiendomssjef eller Rådmann i denne saken. Det er vi politikere som bevilger penger. Hvis vi hadde ønsket å ta vare på eiendomsmassen vår så hadde vi bevilget penger. Det har vi ikke gjort, av mange gode grunner. Det er så mange andre gode saker som også trenger midler i en kommune.

Jeg tror eneste måten å løse problemet med vedlikehold er å løfte saken vekk fra politikernes bord. Løfte den inn i et eiendomsforetak som får i oppgave å forvalte våre verdier til beste for fellesskapet. Da slipper vi som politikere å velge bort vedlikehold. Synd at vi ikke har mer ryggrad, men slik er det.

Vi sitter i glasshus!

Lise

1 kommentar:

Camilla Aboma sa...

Ordføreren deres forsvarer et system som påviselig er dårlig forvaltning av fellesskapets verdier...